Musk korábbi ígéretével ellentétben, miszerint a Tesla-tulajdonosok csatlakoztathatják majd saját járműveiket egy Tesla Network nevű közösségi fuvarmegosztó hálózathoz, a robotaxik egy Tesla által birtokolt flottához fognak tartozni, nem pedig a vásárlók saját járműveihez – írja a TheVerge.
„Az autók fizetős utazásokra lesznek elérhetők, és vezető nélkül érkeznek majd a helyszínre” – állította Musk.
Az évek során a Tesla vezérigazgatója sok kritikát kapott, amiért folyamatosan azt ígérte, hogy a teljesen önvezető járművek csupán egy-két éven belül megérkeznek – de ezeket az ígéreteket sosem sikerült betartania. Most viszont jelentősen lerövidítette ezt az időt.
„Ez nem egy távoli, mitikus dolog. Ez szó szerint öt-hat hónap múlva megvalósul”
– mondta Musk.
A rendezvény során Musk azt mondta, „biztos benne”, hogy a Tesla még idén bevezeti az önvezető járműveket Kaliforniában és az Egyesült Államok további területein is.
A Tesla a részvényeseknek írt levelében közölte, hogy ügyfelei összesen több mint 4,5 milliárd kilométert tettek meg a Full Self-Driving (Supervised) – azaz a vállalat fejlett vezetéstámogató rendszere – segítségével 2024 januárjáig.
A Tesla szerint az FSD (Supervised) a teljes önvezetés előfutára, de a cég figyelmezteti az ügyfeleit, hogy továbbra is figyelniük kell az útra, mert a rendszer nem teszi teljesen autonómmá a járművet.
A vállalat azt is állítja, hogy 2024-ben több mint 400 százalékkal növelte az AI-alapú számítási kapacitását.
A Tesla nemrég egy videót tett közzé, amelyen több tucat Model 3 és Model Y autó látható emberi beavatkozás nélkül közlekedve. A majdnem két kilométeres tesztút során, amelyet a Tesla zárt gyártelepén tettek meg, az autókban még csak biztonsági sofőr sem ült.
Musk szerint a felügyelet nélküli Tesla-járművek hamarosan hasonló módon fognak közlekedni a texasi gyár területén is. A Bloomberg korábban arról számolt be, hogy a Tesla tárgyalásokat folytat Austin önvezető járművekkel foglalkozó munkacsoportjával a robotaxi szolgáltatás bevezetéséről.
Fontos megjegyezni, hogy a Tesla megközelítése az autonóm vezetéshez jelentősen eltér a legtöbb más vállalatétól. Az autógyártó kizárólag kamerákra támaszkodik a járművek érzékelési rendszerében, és nem használ lidar szenzorokat kiegészítésként. Emellett a cég szelektíven közöl biztonsági statisztikákat, amelyeket sokan kritizálnak az átláthatóság hiánya miatt. Az FSD (Supervised) pedig számos problémával küzd:
nehezen birkózik meg például a vizes útfelületekkel és az erős napsütéssel, de sajnálatos módon előfordult már az is, hogy nem ismert fel motorosokat. Egy 28 éves motoros korábban életét vesztette Seattle közelében, amikor egy Model S sofőrje éppen a Tesla vezetéstámogató rendszerét használta.
A Tesla tavaly óta teszteli a robotaxi szolgáltatását a Bay Area körzetben saját alkalmazottaival. A teszt során az autókban még mindig ült biztonsági sofőr, aki szükség esetén közbeléphetett.
Musk szerint a fizetős fuvarmegosztó szolgáltatás 2025-ben indulhat Kaliforniában és Texasban, amennyiben megkapják a szükséges hatósági engedélyeket.
Jelenleg azonban a Tesla nem rendelkezik engedéllyel arra, hogy Kaliforniában kereskedelmi autonóm fuvarszolgáltatást működtessen.
Fotó: Collected